Het doormeten van je campagnes en andere online activiteiten (zoals berichten op social media, nieuwsbrieven, etc.) kan je veel extra informatie opleveren. Een betrouwbaar inzicht in je cijfers biedt je immers veel data-handvatten om je volgende campagne weer aan te scherpen. Je krijgt hiermee steeds meer inzicht in de informatiebehoefte van je doelgroep. Bij KWOOT vinden we het niet alleen razend interessant om via data meer inzicht te krijgen wat de impact van onze content is, het meten van resultaten is onmisbaar geworden in de digitale (communicatie)wereld. Hier heb je echter wel de juiste tools voor nodig.
Zoekgedrag heeft te maken met emotie
We kennen natuurlijk allemaal Google Analytics: dé tool om inzicht te krijgen in het zoekgedrag op websites, webshops, nieuwsbrieven, noem het maar op. Via Google Analytics en Google Adwords (online adverteren via Google) kunnen we eenvoudig data verzamelen om onze communicatie-inspanningen te meten en dus te beoordelen. Dat brengt ons een stap verder. Maar willen we emoties in kaart brengen lopen we met deze tools tegen een probleem aan. Een voorbeeld: een bezoeker is 10 minuten bezig om iets op je website te vinden, maar verlaat gefrustreerd de website omdat hij dat ene product niet kon vinden. Data resultaat: we hebben veel activiteit gezien op de website. Emotie-resultaat: boze bezoeker. Dus de cijfers vertellen ons niet alles.
Hotjar: emotie meetbaar maken
Dus hoe kunnen we die acties en bewegingen van onze bezoekers terugkijken? Daarvoor gebruiken we Hotjar. Hotjar is een ‘online behaviour recording tool’ die onmisbaar is in de gereedschapskist van online communicatie. Het systeem verzamelt kwalitatieve data (in plaats van de kwantitatieve data uit bijvoorbeeld Google Analytics). De tools: heatmaps, user recordings, conversion funnel tracking, user polls, surveys en nog meer van dit soort dure woorden. Op deze manier krijgen we nóg meer inzicht in het bezoekersgedrag op de websites.
Wat laat Hotjar zien:
En hoe zit het met privacy?
Geen zorgen, bij het tonen van de gegevens wordt geen privacygevoelige inhoud getoond waarmee een bezoeker van een website getraceerd kan worden (zoals in het geval van bijvoorbeeld IP-tracking). Om echter transparant naar de bezoekers van je website te blijven, is het wel raadzaam om het te vermelden in een privacy statement op je website.
Daag ons uit! Ontdek de mogelijkheden van online communicatie tools via KWOOT
Met de juiste tools en de juiste kennis kan je ervoor zorgen dat je campagnes niet alleen succesvol zijn, maar ze ook keer op keer verbeteren. Dit past 1 op 1 in het credo van KWOOT: wat vandaag goed is, kan morgen beter. Streef jij net zoals wij er ook naar om dienstverlening of je product elke dag weer wat beter te maken? Neem dan eens contact met ons op om de mogelijkheden tot het verbeteren van jouw website. We praten je graag bij over de laatste ontwikkelingen en hoe ze van toepassing zijn voor jouw website.