De opkomstproblemen bij consumptieaardappelen zijn complex en ontstaan niet alleen door de vitaliteit van het pootgoed, maar ook door de vele processen die het ondergaat van het moment van oogst tot het weer de grond in gaat. Van de pootgoedteler tot de consumptieteler, elke schakel in de keten heeft invloed op het eindresultaat. Dit was de kern van het zesjarige ketenonderzoek ‘Verbetering Pootgoedkwaliteit’, dat in het najaar van 2022 zijn voltooiing bereikte.
Man using laptop with blank screen in field, closeup. Agriculture technology
Met deze waardevolle kennis in handen, wilden we niet alleen informeren, maar ook bewustwording creëren bij alle betrokkenen in de keten. In samenwerking met de Nederlandse Aardappel Organisatie (NAO) ontwikkelden we de campagne ‘Zuinig op pootgoed’. Ons doel was om de kennis niet alleen te delen, maar ook een blijvende impact te maken.
Het resultaat? Een interactieve en veelzijdige campagne die daadwerkelijk de dialoog in de keten op gang bracht. Van kennisbijeenkomsten voor buitendiensten van stakeholders tot een praktische checklist, van diepgaande redactionele bijdragen in vakbladen tot ondersteunende communicatie voor telers via video en webinars. Deze aanpak zorgde voor een geïntegreerde ervaring die zowel online als offline zijn effect heeft had, waarbij iedere stakeholder werd aangespoord zijn rol in het proces serieus te nemen.
Deze campagne is een mooi voorbeeld van hoe creatief en strategisch samenwerken tot tastbare resultaten kan leiden, waarbij kennisdeling en bewustwording samenkomen voor een duurzaam resultaat.