Weet jij eigenlijk wel waar je heen wilt? Want als je dat niet weet, zal je er ook nooit komen. Het lijkt zo simpel, maar in de praktijk blijkt dat veel bedrijven en organisaties moeite hebben om de vraag te beantwoorden: Waar wil je over drie jaar staan? Waar koers je op af? Heb jij jezelf die vraag al eens gesteld?
Het zijn de meest boeiende gesprekken met onze klanten. Waarom doe je wat je doet? Waar wil je naartoe? Wat wil je bereiken? Waarom doet jullie bedrijf er eigenlijk nog toe? Daarbij is het onze uitdaging om net zo lang door te vragen tot we samen een richting kunnen vaststellen. Kritisch, doortastend, soms wellicht een beetje drammerig. Maar altijd met één doel voor ogen: duidelijkheid scheppen. Want dat is nodig om te weten waar we een marketing- of communicatiestrategie op kunnen baseren.
“Pas als je wéét waar je heen wilt, kun je daar ook komen.”
Zodra we voldoende handvatten hebben, stellen we samen de doelen en de koers vast. Om vervolgens de strategie te bepalen die nodig is om het doel te bereiken. Kijkend naar de mogelijkheden van de organisatie, kijkend naar de ontwikkelingen in de markt, kijkend naar de kansen die we samen zien. Maar altijd vanuit een realistische benadering.
Met de komst van internet is de wereld snel veranderd. Informatie is voor iedereen bereikbaar, alles is daardoor veel transparanter geworden, bestaande structuren zijn onderhevig aan nieuwe invloeden en de informatie-technologie heeft tot gevolg dat ieder bedrijf een eigen uitgeverij is geworden. Ieder bedrijf is dus de uitgeverij van zijn eigen informatie. Dankzij het internet kun je een eigen verhaal vertellen, je kunt het lading meegeven en de dialoog aangaan met de mensen. Dat is zo mooi en werkt zo goed. Maar, om Cruijff te citeren, dat ga je pas beseffen als je door hebt hoe dat werkt. Mogen we een keer een balletje bij je opgooien?